گروههاي غذايي اصلي

رژیم غذایی سالم
دسامبر 10, 2015
گياه خواري
دسامبر 10, 2015
نمایش همه

گروههاي غذايي اصلي:

ماده غذایی:

غذا به مواد مايع يا جامدي گفته مي شود كه از راه دهان مصرف مي شوند و علاوه بر برطرف كردن حس گرسنگي نيازهاي بدن را نيز تامين مي كنند.هر ماده‌ای که برای تغذیه و حمایت بدن انسان مصرف شود ماده غذایی ناميده ميشود. مواد غذایی بيشتر منشاء حیوانی یا گیاهی دارند و حاوی مواد مغذی ضروری برای بدن انسان هستند مانند کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها یا مواد معدنی. مواد غذایی توسط یک موجود زنده مصرف می‌شود، جذب می‌شود و توسط سلولهای ارگانیسم تبدیل به انرژی، حفظ بقاء و یا رشد و نمو می‌شود. اگر بخواهیم از زاویه تاریخی به موضوع نگاه کنیم، مشاهده می‌کنیم که انسان‌ها از دو راه شکار و کشاورزی مواد غذایی خود را تامین می‌کردند، امروزه بیشتر انرژی مصرف شده در جهان توسط صنایع غذایی تامین می‌شود. تعریف حقوقی غذا در کشورهای غربی به این ترتیب است که به چهار دسته از مواد به عنوان غذا نام برده می‌شود:

هر نوع ماده‌ای که از نظر عقلي، انسان بتواند آنرا هضم کند؛ حال چه ارزش غذایی داشته و چه نداشته باشد,آب و سایر آشامیدنی‌هاوآدامس‌های جویدنی.موادی که در تهیه غذاها به کار می‌رود.و بتواند تامين ديگر فعاليت هاي مختلف بدن انسان تامين مواد اوليه براي رشد و نمو (به خصوص در كودكان خردسال) ترميـم و جانشيـن كــردن سلول ها و بافت هاي مختلف بدن كه در اثر فرسودگي از بين مي روند را جبران نمايد.

علم تغذيه:

تغذيه علمي است كه در مورد ساختار، تركيب و انجام سوخت و ساز مواد غذايي و تبديل آن ها به نيرو در بدن و همچنين کارايي آن ها با رشد و نمو بحث مي كند. به بيان ديگر تغذيه عبارت است از رابطه ي مواد غذايي با نحوه استفاده بدن انسان از آن مواد براي اين كه بتواند حد اعلاي سلامتي را براي خود تامين كند.

مواد مغذي:

غذاها از مواد مغذي كربوهيدرات ها، پروتئين ها، چربي ها، ويتامين ها، مواد معدني و آب تشكيل شده اند كه همه براي حفظ سلامت بدن حياتي هستند. اين مواد كم و بيش در همه غذاها وجود دارند.

همان طور كه گفته شد، غذاها از مواد مغذي تشكيل شده اند و تغذيه صحيح يعني خوردن و دريافت مقدار لازم و كافي از هر يك از اين مواد. مقدار مناسب اين مواد مغذي براي حفظ سلامت نيازمندي هاي تغذيه اي ناميده مي شوند. اين نيازمندي ها با توجه به شرايط جسمي، محيطي و فردي متفاوتند و بر اساس سن، جنس، اندازه بدن و ميزان فعاليت فرد تعيين مي شوند.

نقش اين مواد در بدن:

كربوهيدرات ها: 

كربوهيدرات ها و چربي ها در اصل مسئول تامين انرژي هستند و بعضي از چربي ها نقش سازندگي نيز دارند.

 پروتئين ها:

پروتئين ها براي ساخته شدن و نگـه داري ماهيچه ها، خــون، پوست، استخوان ها و ساير بافت ها و دستگاه هاي بدن لازم هستند.

 ويتامين ها:

ويتامين ها و مواد معدني در مقايسه با كربوهيدرات ها و پروتئين ها به مقدار كمتري مورد نياز هستند، ولي به همان اندازه در حفظ تندرستي نقش دارند. بعضي از مواد اجزاي ساختماني بافت ها را تشكيل مي دهند مثل كلسيم در استخوان ها و دندان ها و آهن در خون.

آب سالم و فيبر (الياف گياهي):

 آب سالم و فيبر (الياف گياهي) نيز از جمله اجزاي يك رژيم غذايي مناسب هستند.

گروه شیر و لبنیات:

گروه ذکر شده شامل شیر،ماست، پنیر، کشک و بستنی است. اگر حجم یک لیوان را ۲۴۰ میلی لیتر در نظر بگیریم، به این صورت ارزش غذایی یک لیوان شیر کم چرب، با یک لیوان ماست کم چرب، با یک قوطی کبریت پنیر و با یک لیوان کشک معادل است.

گروه گوشت، حبوبات و مغزها:

گروه ذکر شده شامل انواع گوشت‌ها مانند گوشت قرمز (گوشت گوسفند وگاو)، گوشت سفید (گوشت مرغ، ماهی و پرندگان)، تخم مرغ، حبوبات(نخود،لوبیا، عدس، باقلا،لپهو ماش) و مغزها (گردو،بادام، فندوق و پسته) است. ارزش پروتئینی سه قطعه گوشت خورشتی متوسط پخته، با یک عدد قسمت پایین ران یک مرغ بزرگ پخته با دو عدد تخم مرغ برابر است.

گروه نان و غلات:

گروه ذکر شده شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم، جو و ذرتاست. ارزش غذایی ۳۰ گرم از انواع نان، مثلا یک کف دست نان سنگک، با ۴ کف دست نان لواش با نصف لیوان برنج پخته و با نصف لیوان ماکارونی پخته معادل است.

گروه میوه‌ها و سبزی ها:

گروه ذکر شده شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها است که با ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار زیادغنی شده‌است.سبزیها و میوه‌هایی مثل گشنیز، جعفری، نعناع، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، ساقه سبز پیازچه، پرتقال، نارنگی، لیمو، نارنج، کیوی و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند. سبزی‌های دارای رنگ سبز تیره، زرد تیره ونارنجی مانند اسفناج، هویج، گوجه فرنگی و میوه‌هایی مثل طالبی، زردآلو وشلیل، ویتامین A مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند. زیتون و سبزهایی که برگ سبز تیره دارند، دارای ویتامین E هستند.

تنوع و تعادل:

تغذيه سالم شرط اساسي سلامت انسان است. تغذيه صحيح در حقيقت رعايت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذايي روزانه است. تعادل به معني مصرف مقادير كافي از مواد غذايي مورد نياز براي حفظ سلامت بدن مي باشد و تنوع يعني مصرف انواع مختلف مواد غذايي كه در چهار گروه اصلي غذايي معرفي مي گردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *