تخم مرغ

تعريفي از سوءهاضمه
دسامبر 9, 2015
نمایش همه

تخم مرغ:

تخم مرغ یکی از کمترين غذاهای شناخته شده در طبیعت است که می تواند نیازهای بدن را بطور متعادل برطرف نماید. بيشترين ویژگی تخم مرغ و وجه تمایز آن نسبت به سایر مواد غذایی، ترکیب پروتئینی موجود در سفيده (۶۰% پروتئين تخم مرغ) و زرده (۴۰% پروتئين تخم مرغ) و تركيبات مهم ديگر آن نظیر کولین، لوتئین و گزانتین و تولید بسیار کم انرژی در حدود ۷۶ کیلوکالری است.

 باورهای اشتباه در مورد کلسترول تخم مرغ :

 تخم مرغ بدلیل داشتن ۲۱۰ میلی گرم کلسترول در دهه های گذشته جایگاه خوبي در سبد غذایی مردم نداشته چون تصور می شد که با خوردن آن کلسترول خون بالا رفته و در نتیجه بیماریهای قلبی-عروقی و خطر حمله قلبی را افزایش می دهد.

 امروزه تحقيقات متعددی که توسط محققین بسیار معتبر و در طول سالهای متمادی بر روی افراد بسیار زیادی در کشورهای مختلف صورت گرفته كه ثابت کرده اند :

۱) تغذیه با تخم مرغ نه تنها نسبت LDL : HDL که مهمترین شاخص برای تعیین احتمال خطر مرضهاي قلبی است را تغییر بسیار کمی می دهد و در نتیجه بر روی احتمال بروز بیماریهای قلبی-عروقی اثری ندارد بلکه باعث کاهش پاسخ های التهابی در بدن می گردد. 

۲) استفاده تخم مرغ در گروههای جمعیتی مختلف دنیا و یا در داخل یک گروه جمعیتی خاص ارتباطی با کلسترول خون ندارد. شواهد اپیدمیولوژیکی حاکی از این است که سرانه مصرف تخم مرغ در فرهنگ های مختلف ارتباطی با مقدار بروز بیماریهای قلبی نداشته و حتی در بروز بیماریهای قلبی-عروقی در افرادیکه ۱ تخم مرغ در هفته و کسانیکه ۱ تخم مرغ در روز مصرف مي كنند ارتباطی مشاهده نشده است.

۳) آن که در ساخت کلسترول خون در بدن نقش دارد اسیدهای چرب اشباع بویژه نوع ترانس است و نه کلسترول های غذایی و در تخم مرغ تنها يك سوم اسیدهای چرب آن از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم مرغ در بدن تولید می شود از نوع HDL (کلسترول خوب) و LDL کم آتروژنیک است که هیچ تغییر معنی داری را در نسبت LDL:HDL ایجاد نمی کند.

۴)بخاطر مطالعات متعدد از سالها پیش توسط انجمن بین المللی تخم مرغ و بسیاری از کشورهای مطرح دنیا شعاری برای تشویق جوامع به بازگشت برای مصرف تخم مرغ و بهره برداری کامل از این ماده غذایی کامل و بسیار مفید بدون ترس از کلسترول مطرح کردند که عبارت است از: An egg a day is ok و در ایران هم این شعار توسط ستاد ترویج مصرف تخم مرغ و با تأیید کلیه مراجع ذیصلاح متولی امر چنین ترویج شد: «هر انسان سالم، یک تخم مرغ در روز».

ضرر هاي مصرف قند و شكر:

امروزه شاهد بالا رفتن روز افزون مصرف قند و محصولات شيرين هستيم. کم کم كه ذائقه ي مردم به غذاهاي شيرين عادت مي كند، كارخانجات مواد غذايي نيز روز به روز، محصولات شيرين تري توليد و بــه بــازار عرضه  مي كنند و اين سيكل معيوب، پيوسته در حال چرخش است. بر اساس گزارش طرح جامع مطالعات الگوي مصرف مواد غذايي خانوار در سال ۸۱-۷۹ كه توسط انستيتو تحقيقات تغذيه و صنايع غذايي كشور انجام شد سرانه مصرف مواد قندي در كشور ۵۹ گرم است كه حدود ۱/۸ درصد انرژي دريافتي را در بر مي گيرد. عادت كردن به ذائقه شيرين كه به طور کلي از همان كودكي رخ مي دهد، عوارض جسماني متعددي نظير اضافه وزن، ديابت، بيماري قلبي و آرتريت را در سنين بالاتر به دنبال خواهد داشت. قند و تركيبات حاوي قند، كالري زيادي براي بدن تامين مي كنند؛ اما متاسفانه فاقد مواد مغذي لازم براي ما هستند؛ بنابراين بايد سهم ناچيزي از انرژي دريافتي روزانه ما را تشكيل دهند. به طور كلي قندها گروهي از مواد انرژي زا هستند كه هر گرم آن ها ۴ كيلوكالري انرژي توليد مي كند و مانند چربي ها در صورتي كه بيش از ميزان مورد نياز مصرف شوند باعث اضافه وزن، چاقي، افزايش فشارخون و افزايش چربي خون كه همگي از عوامل موثر در بروز بيماري هاي قلبي عروقي هستند، مي شوند. به علاوه مصرف زياد مواد قندي سبب ايجاد پوسيدگي دندان به خصوص در كودكان مي شود. بايد سعي شود تا حد امكان مصرف اين گروه در برنامه غذايي كاهش يابد. در بسياري از تحقيقات مصرف زياد قند و شكر با افزايش شيوع بعضي از سرطان ها مرتبط شناخته شده است.از ديد ديگر مصرف زياد قندهاي ساده به علت تحريك ترشح انسولين موجب افت قند خون شده كه خود منجر به تمايل بيشتر به مصرف قندهاي ساده و متعاقب آن افزايش انرژي دريافتي و اضافه وزن و چاقي مي شود.با توجه به مضرات مصرف مازاد مواد قندي در سلامت توصيه مي شود كمتر از ۱۰% از انرژي روزانه از قندهاي ساده تامين شود به عنوان مثال شخصي كه روزانه ۲۰۰۰ كالري انرژي دريافت مي كند مي تواند كمتر از ۲۰۰ كالري آن را (حدود ۵۰ گرم) از قند و شكر دريافت كند اضافه وزن و چاقي يكي از معضلات انسان امروزي است. تغيير شيوه زندگي از يك سو و تغيير عادات غذائي و تمايل به مصرف غذاهاي آماده وفوري (فست فودها)،غذاهاي خياباني و پركالري روند اضافه وزن و چاقي و به موازات آن بيمارهياي ناشي از چاقي و اضافه وزن مانند ديابت، فشارخون، بيماريهاي قلبي ، عروقي و … متاسفانه روند رو به افزايشي را در كشور دارد.وبه اين دليل هزينه هاي درمان ومراقبت از اين بيماريها بارمالي زيادي را به دوش دولت و خانواده‌ها خواهد گذاشت. لذا يكي از راهكارهاي مبارزه با چاقي و اضافه وزن انتخاب درست مواد غذائي است.

نكات مهم قبل از خريد مواد غذائي:

۱) موقعي كه گرسنه هستيد خريد نكنيد. چرا كه ممكن است مواد غذائي غيرضروري و يا پركالري خريد كنيد.

۲)موقعي كه خسته هستيد خريد نكنيد. چرا كه ممكن است توان طي مسافت براي خريد اقلام غذائي مناسب را نداشته باشيد.

۳)با برنامه و هدف براي خريد از منزل خارج شويد.

۴) پول به اندازه ليست خريدونه بيشتر همراه داشته باشيد.

۵) گول ظاهر و بسته بندي برخي اقلام غذائي پركالري را نبايد خورد.

۶)هنگام خريدمواد غذائي بسته بندي شده به پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، تاريخ توليد و انقضاء آن ملاحظه كنيد.

۷) به تركيبات وميزان كالري ماده غذايي خريداري شده توجه كنيد

۸) هميشه به اندازه نياز خريد كنيد و از انباركردن مواد غذائي در منزل خودداري كنيد.

۹) هنگام خريد اقدام به خوردن مواد غذائي خصوصا” انواع اسنك ها و سايرتنقلات بي ارزش مانندچيپس وپفك و نكنيد.

۱۰)  اگر مدت زمان خريد شما به طول انجاميد حتما” مقداري آب سالم و بهداشتي بنوشيد.چراكه بعضا احساس تشنگي با احساس گرسنگي اشتباه گرفته مي شود وشما به تصوراينكه گرسنه هستيد مقدارزيادي غذا مي خوريد.

۱۱)سعي كنيد مواد غذائي تازه خريداري كنيد و از خريد مواد غذائي كنسروشده وغذاهاي آماده كه معمولا كالري بالا اجتناب كنيد.

۱۲)سهم بيشتري از خريد خود را به ميوه و سبزي اختصاص دهيد 

۱۳) حجم هاي كوچك مواد غذائي را خريد كنيد براي مثال غذاهاي نيم پرس ويا ساندويچ هاي كوچك را انتخاب كنيد.

نمک :

نوع رژيم غذايي به خصوص ميزان مصرف نمك يكي از علل اصلي ابتلا به اين بيماري به شمار مي رود. تحقيقات نشان مي دهد كه شيوع فشار خون بالا در كشورهايي كه دريافت بالاي نمك دارند بيشتر است و هر قدر ميزان نمك مصرفي روزانه در جوامع كمتر باشد به همان نسبت شيوع فشار خون بالا كاهش مي يابد. رژيم غذايي پر نمك عامل ابتلا به سرطان معده و پوكي استخوان نيز به شمار مي رود بنا به توصيه سازمان جهاني بهداشت، ميزان دريافت نمك از همه منابع غذايي بايد حداكثر ۵ گرم در روز باشد. اين در حاليست كه متوسط مصرف نمك در كشور ما در حدود ۱۰ گرم در روز است. بايد توجه داشت كه كاهش مصرف نمك تنها به بزرگسالان توصيه نمي شود. بلكه با توجه به اين امر كه ذائقه هر فرد از دوران كودكي صورت مي گيرد، تلاش خانواده در جهت ذائقه سازي سالم در كودكان از اهميت بسزايي برخوردار است. مصرف زياد غذاها و تنقلات حاوي نمك زياد در كودكان سبب گرايش آنها بــه مصرف نمك بيشتر و افزايش احتمال ابتلا به فشارخون در بزرگسالي مي شود. انواع محصولات غذايي مثل سوسيس، كالباس، كنسروها، خيارشور، تنقلات شور مثل چيپس و انواع پفك حاوي مقادير زيادي نمك هستند. گرايش روزافزون به مصرف غذاهاي آماده زمينه را براي بروز فشار خون بالا فراهم مي كند. بنابراين صنايع غذايي با كاهش ميزان نمك در محصولات خود كمك بزرگي به افراد جامعه در جهت كاهش ميانگــيـن نمــك مصرفي خود ايفا مي كنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *